Category Archives: unexplained

whatever it is..

Wow

It’s been 3 years since I wrote something in my wordpress and the 3 years have been a very busy years for me dealing with my life. There’s so many things happening around, so many laughter, so many joy and to be honest not much on sadness and cries which make me very grateful.

Leave a comment

Filed under unexplained

Sarawak Oh Sarawak!

Apa nak jadi dengan Sarawak? Sarawak memang sepatutnya dilabel sebagai negeri paling mundur di Malaysia kalau nak dicompare dengan negeri- negeri lain. Kenapala agaknya ek?

Pada pendapat akula, sebab utama Sarawak mundur ialah disebabkan oleh pemerintah utamanya yang sesangat sangatla tamakkan harta dan langsung tak pentingkan rakyat yang sedang menderita. Aku percayala dan bukan aku sorang je, Taib Mahmud tu kalaula disenaraikan sebagai orang yang terkaya di Malaysia confirm masuk top 10 tu, gerenti punya. Semua orang tahu yang CMS tu dia yang punya, pembekal segala kelengkapan bahan- bahan pembinaan macam simen, batu- batan, besi dan sebagainya, kesimpulannya the whole need la to make a complete building. Bayangkan saja semua bekalan bahan- bahan tadi CMS yang control untuk seluruh Sarawak lagi- lagi untuk projek- projek besar, bak kata orang “bapak kaya si Taib tu!”. Satu lagi kan si Taib tu ada syarikat pengangkutan sendiri, bertambah kayala Taib tu jadinya. Bukan setakat tu je, aku rasala banyak lagi bisnes- bisnes menguntungkan yang dia ada dalam diam- diam dengan menggunakan nama orang lain macam sedara- maranya ke, anak- anaknya ke, rakan kongsinya ke. Al maklumla kalau nak bisnes ni macam- macam cara boleh dilakukan. Tak dapat buat bisnes pun takpe, dapat je share dalam 10% ke hasil “usahasama” dengan syarikat- syarikat tempatan atau luar negara dah kira amat menguntungkan, untung macam tu je, tak payah nak keluarkan modal, tak payah nak pikir banyak- banyak, cuma “sign” je segala dokumen yanag patut di sign dengan kuasa yang ada dalam tangannya.

Dah berapa lama dah si tua kutuk tu memerintah Sarawak entah aku pun tak tahu, dah lama jugakla aku rasa, mau puluhan tahun jugak. Aku ingat lagi masa aku kecik- kecik dulu adala satu majlis ni yang kerajaan anjurkan untuk dia, masa tu aku rasa umur aku dalam 4- 5 tahun kot. Masa tu jugak dia dah jadi ketua menteri Sarawak. Korang bayangkan saja masa tu umur aku 5 tahun, sekarang aku dah 28 tahun, maksudnya dah lebih kurang dalam 23 tahun dia jadi ketua menteri. Aku rasa la sebaik sahaja dia dapat pegang jawatan tu dia kata “This is it! This is my time!”. Apa lagi, dia gunakanla kuasa dia tu untuk jadi kaya raya. Aku bukan nak katala tapi aku rasa Taib tu tak pernah sembahyang/ solat. Daripada apa yang aku dengar dari sumber- sumber yang boleh dipercayai, dia “bela” banyak patung/ statue kat rumah dia, macam- macam jenis patung ada. Apa jenis manusiala dia ni. Tu la orang kata, manusia jenis- jenis yang jahat dan banyak dosa ni memang susah nak jatuh, susah nak mampus tapi ingat di Akhirat nanti, Allah mesti tarik dia dulu untuk dihisab segala apa yang dia dah lakukan kat dunia ni lebih- lebih lagi apa yang dia dah lakukan terhadap rakyatnya sendiri. Allah dah amanahkan dia jadi pemimpin tapi dia salah guna kuasa.

Satu lagi aku nak cerita kat Sarawak ni kalau nak dibandingkan dengan Semenanjung memang jauh bezanya dari segi pembangunan, tak kisahla pembangunan apa sekalipun lebih- lebih lagi pembangunan ekonomi. Korang bayangkan saja gaji minimum kat sini adala dalam RM250- 300 macam tu. Haritu aku ada dengar berita kat TV cakap pasal Mexico yang gaji diorang jugak pada kadar yang sama dan berlaku banyak problem sebab harga barang melambung tinggi. Yang national TV kita tu pulak tak tau yang kat Sarawak sini pun dah jadi macam kat Mexico nun. Kalau korang tak percaya korang tanyala mana- mana Sarawakian yang korang kenal pasal kadar gaji kat sini, aku gerenti diorang akan kata pasal benda yang sama seperti yang aku cakap kat sini. Sebab tu la ramai Sarawakian yang cari keje kat Semenanjungla, Singaporela, Bruneila sebab gaji yang lebih promising bak kata orang putih. Dah la sekarang korang tau- tau jelah harga barang- barang makin lama makin tinggi/ naik tapi gajinya yang tak naik- naik, kiranya nak senang rupa- rupanya makin sengsara. Orang kaya apa diorang kisah, naik ke, turun ke diorang ada banyak duit nak beli barang kelengkapan, duit yang diorang ada pun aku rasa dah lebih daripada cukup. Mana taknya, siap ada rumah besar, kereta besar, semuanya besar termasuk sekali selera diorang. Orang miskin macam mana pulak, lagi- lagi yang dah ada keluarga. Nak kene pikir pasal rumahla, makan minum kat rumah, kenderaanla, anak bini lagi, dengan RM250- 300 tu, macamla cukup sangat. Lagi- lagi bila anak- anak dah bersekolah, fuhh… tak taula aku nak cakap apa. Tambahan pulak sekarang harga minyak kenderaan dah naik, mau tak gila jadinya.

Apa yang kerajaan kita buat sekarang ek? Aku pun tak paham. Kejap kata ni, kejap kata tu, takde keputusan yang muktamad aku tengok. Kita ni kan negara pengeluar minyak, kenapa pulak rakyat negara kita nak kene bayar lebih? Tu la, ada minyak sendiri sibuk nak jual ke pasaran international katanya, sekarang dah makan diri sendiri, siapa yang susah? Tup, tup rakyat jugak yang jadi mangsa, makin lama makin tertindas dengan segala keputusan yang kerajaan buat. Aku rasala satu hari nanti tak mustahil negara kita jadi macam kat Indonesia dan jugak negara- negara Asia lain nun, rusuhan sana sini sebab segala macam harga naik melambung. Bukan aku nakla tapi tak mustahil bende ni terjadi satu hari nanti. Yang kaya jadi makin kaya dan yang miskin pulak jadi makin susah. Macam kat Sarawak ni pulak takde pihak yang nak membela nasib golongan pekerja yang berpendapatan rendah ni, aku tak taula apa yang CUEPACS tu buat, makan gaji buta kot diorang tu. Sibuk- sibuk nak lanjutkan umur bersara 2 tahun lagi tapi tak pikir pulak pasal orang yang tengah cari keje lagi- lagi bilangan graduan yang semakin berlambak dari setahun ke setahun. Apa yang diorang pikir dalam otak diorang tu sebenarnya aku pun tak paham. Dah orang tua nak berenti keje biarkanlah diorang nak berehat ke, nak beramal ibadat ke, pegi haji ke. Ni nak jugak tu kerah tenaga orang tua, apa orang muda takleh buat keje ke? Tak ada pengalaman? Abis tu kalau korang tak bagi peluang macam mana nak dapatkan pengalaman?! Ape ke bodohnya pemikiran macam tu? Aku rasala orang- orang yang ada kuasa dalam CUEPACS ni tak pegi sekolah dulu, main ikut suka hati diorang je nak buat keputusan yang dah pasti susah diterima oleh rakyat. Kerajaan pun satu, main ikut je permintaan CUEPACS ni.

Aku nak tengok sampai mana rakyat boleh ikut telunjuk kerajaan ni. Aku nak tengok sesangat apa yang terjadi dalam masa dua, tiga bulan dari sekarang lebih- lebih lagi kat Sarawak yang ku cintai ni. Aku akan selalu ikut perkembangan dan aku nak tau apa pendapat orang ramai pasal apa yang berlaku kat Malaysia especially kat Sarawak sini. Kita tengokla nanti sama- sama apa yang akan terjadi.

9 Comments

Filed under issues, life, unexplained

Cause and Effect essay

Definition:

In this kind of essay, the aim is to explain the causes (reasons) or the effects (results) of an event or situation.

    e.g. Causes of air pollution (multiple factors leading to air pollution).

    e.g. Effects of watching too much TV (many effects of a situation).

Sometimes an event causes something to happen, and that situation leads to another event, and it causes another event to happen. This is called the causal chain or domino effect.

    e.g. Use of deodorants will bring the end of the world.

There may be several causes or effects of a situation. However, in a student essay, it is advisable to keep the number of major points to 2 or 3, which form separate developmental paragraphs.

Organization:

Depending on the topic, there may be three patterns of organization:

1. Multiple causes–>effect

In this pattern, the organization is as follows:

Thesis statement: Air pollution is caused by the following factors: exhaust gases from cars, uncontrolled factory releases, and burning of low-quality coal for heating.

I. exhaust gases from cars

    A. government does not have enough control

    B. citizens are not conscientious

II. uncontrolled factory gases

    A. no regular checks on gases released

    B. factories are inside the borders of residential areas

III. burning of low-quality coal for heating

    A. no governmental control

    B. other forms of energy too expensive

 
Each developmental paragraph is devoted to one of the causes of air pollution. Each cause is supported by two minor supports. While writing, these major and minor ideas should be adequately explained and exemplified as well.

 

2. Cause–>Multiple effects

In this pattern, the effects of a certain situation  are explained in separate paragraphs, with the following organization:

 

Thesis statement: Watching too much TV is one of the major sociological issues of this century, which has many effects on the physiology and psychology of people.

I. eating disorders

    A. TV meals

    B. obesity

II. communication problems

    A. more violence

    B. no interpersonal talk. 

Again, we have grouped related effects under two main points: physiological and psychological. Then, we have supported each effect with two minor supports (A and B). While writing, we should explain these major and minor supports by giving examples and/or defining what we mean, as well.

3. Causal chain / Domino

In this pattern, the events lead to one another, as in the following organization: 

Thesis statement: Using deodorants with chlorofluorocarbon gas will bring the end of world.

I. Chlorofluorocarbon gases are contained in most deodorants  and released by  some factories  into the air.

II. This gas causes the ozone layer  to become thinner and finally disappear in patches.

III. The unfiltered ultraviolet rays of the sun cause overheating in the poles of the earth, where the icebergs start to melt.

IV. The huge amount of water released from the poles leads to a rise in the sea-level.

V. The sea will cover the land and this will be the end of the world.

Again, each major point should be supported with examples, statistics that show that there are some factories and deodorants that release chlorofluorocarbons, that there is a rise in the sea-level, etc.

Language:

To explain reasons and results, we use:

As a result,

As a consequence,

Consequently,

So,

Since

As,

Because

One reason why…

One of the most important reasons why…

The main reasons why…

There are other reasons, too,…

Do not forget that using transitions (transitional tags) enables the piece of writing to be coherent; it is easier for the reader to follow our ideas when transitions are used to link them together. However, overuse of transitions causes a traffic jam and should be avoided. We should be using transitions sparingly (only when necessary).

Leave a comment

Filed under unexplained

Descriptive essay.

A descriptive essay is a written assignment intended to describe the matter to the readers so that they get the essence of it. By the matter we mean a person, a place or a building, an object or an event.

Describing People

A description essay about a person should be structured in the following way:

a) the introduction where you state general facts about the person, saying when, where and how you first met him/her;

b) the main body in which you describe their physical appearance, personal qualities and hobbies/interests. You start a new paragraph for each topic;

c) the conclusion in which you express your personal attitude towards the person;

When describing someone you know well or see often (i.e. a friend, a neighbour etc), you should use present tenses. When describing someone who is no longer alive, or someone you met or got acquainted a long time ago and you do not see anymore, narrate in the past tenses.

Descriptions of people can be found in articles, letters, narratives etc. Your writing style depends on the situation and the intended reader.

When you describe someone’s physical appearance, you start with the general features (i.e. height, age) and move on to the more specific ones, such as hair, nose, eyes etc. You can also add a description of the clothes the person likes to wear.

When describing someone’s personal qualities, you should support your description with examples and /or justifications. You can also describe someone’s personality through their manners by:

a) referring to the way they speak;

b) describing the gestures they use;

c) mentioning a particular habit they have

Describing Places/Buildings

A descriptive essay about a facility or a place should have the following parts:

a) the introduction, where you give the name and location of the place or building and/or the reason for choosing it;

b) the main body suggests describing the main aspects of the place or building in detail – for example, when you describe a place you should describe what you can see and do there; when you describe a building you should describe its exterior and interior, as well as give historical facts about it;

c) the conclusion includes your comments/feelings and /or a recommendation

Descriptions of place or buildings can be found in tourist magazines, travel brochures, stories, letters, etc. The style you use depends on the situation and the intended reader. For example, in an article or a magazine you should use a semi-formal style and a polite, respectful tone. You normally use present tenses to describe a place/building. You use past tenses to write about historical facts.

Describing Objects

Description of objects can be found in catalogues, advertisements or parts of letters, stories, reports or articles.

When you describe an object, you should give an accurate picture of it. Your description should include information about size, weight, shape, pattern or decoration, color, origin and material as well as many concerning special features.

To describe objects you should use a variety of adjectives. Always list opinion adjectives first, followed by fact adjectives. These are formally listed in the following order: size, weight, age, shape pattern, color, origin or material. Avoid using all of them one after another, as it makes your description unnatural.

Describing Events

A description of an event should consist of:

a) the introduction in which you give name, time, place, and reasons for celebrating;

b) the main body in which you describe the preparations and the actual event in separate paragraphs, using present tenses to describe annual festivals, or past tenses to illustrate those you attended some time ago.

c) the conclusion which includes people’s feelings comments or final thoughts about the event.

You can use a variety of adjectives and adverbs to make your description more vivid.

You can use the passive to describe events when the activity is more important than the agent.

Descriptions of festivals, events or celebrations can be found in magazines, newspapers or travel brochures, or as parts of letters, stories, etc. Your style depends on the situation and the intended reader.

Leave a comment

Filed under unexplained

Persuasive essay.

Persuasive or argumentative essay writing is about making others embrace facts, share your values, agree to your argument and your conclusions, and accept your way of thinking.

This kind of essays is meant to present your personal opinion on a particular matter supported by facts and justifications.

A persuasive essay should consist of:

a) an introduction, here you introduce the subject and state your opinion clearly;

b) a main body that is meant to be a 2-3 paragraph long description and argumentation of the established facts, values. Stay focused on the aim to persuade, to make the reader accept your idea and the view on the problem. Make the transactions between the paragraphs smooth and natural. Quote respectful sources, so the intended reader can feel the authority. Each main body paragraph should start with a topic sentence which clearly states the main idea of the paragraph. It should be followed by appropriate supporting sentences which justify the main idea and/or give examples

c) a conclusion serves for restating your opinion with different words.

It is very important to make a draft and do editing. You can use linking words and phrases to make your language sound nobler, but don’t get too far with descriptions not to loose the essence of the matter.

The usual style for a persuasive essay is formal, but if the intended reader is very familiar to you, semi-formal will be a great solution. Avoid colloquialisms, short forms or personal examples.

Here are some stylistic tips for you to use in your essay:

  • Be clear and brief. Make sure your topic ideas are to the point.
  • Simplify for the common reader. Leave out specific terms; it will not make your work less impressive.
  • Use parallel constructions and be consistent in tense usage.

Leave a comment

Filed under unexplained

Drug abuse: problem and solution- example of opinion essay

Drug abuse is rife in many countries. Billions of dollars are spent internationally preventing drug use, treating addicts, and fighting drug-related crime. Although drugs threaten many societies, their effects can also be combated successfully. This essay looks at some of the effects of drug use on society, and suggests some solutions to the problem.

Drug abuse causes multiple problems for countries and communities. The medical and psychological effects are very obvious. Addicts cannot function as normal members of society. They neglect or abuse their families, and eventually require expensive treatment or hospitalization. The second effect is on crime. Huge police resources are needed to fight smuggling and dealing. Criminal gangs and mafia underworlds develop with the money from drugs.

However, the menace of drugs can be fought. Education is the first battle. Children need to be told at home and in school about drugs. People need to be aware of the effects so that they can make avoid this problem. A second approach is to increase police manpower and powers to stop dealers and to enforce the law. However the main target should be the user. Families and counselors need to talk to children and people at risk. Parents need to look at their children and help them to Jobs are needed to give people a role in society.

In conclusion, although the problem of drugs may seem impossible to eliminate, there are concrete steps that can be taken to weaken the hold of drugs on society. The danger from drugs is too great to ignore. (256 words)

Leave a comment

Filed under unexplained

Compare and Contrast essay.

Compare and contrast essay gives you an opportunity to write about the similarities and differences of the two selected objects. Comparison concentrates on similar points and contrast points out the differences.

You may choose to structure your essay by telling about one object first and then comparing it with the second one.

Though a better way to develop your essay is to compare each object by category.

The introduction serves to catch the reader’s attention. An extraordinary fact or a witty quotation may be an effective attention – grabber. At the beginning of your essay classify similarities and differences of the objects. Introduction also contains a thesis/ thesis statement that reveal the purpose of the essay. Use your introduction to state what you will compare and contrast and to identify the points of comparison.

It is important that body paragraphs should make a consistent narration. To achieve it use powerful topic sentences serving as transitions between the sections of the essay. To make the essay logical and at the same vivid and varied in structure employ different transitions.

The following transitions (transitional tags) are recommended: after all, against, although, but, by comparison, compared to, however, in contrast, meanwhile, where, yet.

One of the common mistakes is giving too much detail to one object and thus neglecting the other. You should dwell on both objects equally.

Conclusion highlights the main ideas of the essay. You are to leave the reader with a powerful summary of your topic.

Leave a comment

Filed under unexplained